Felsöka en bra VPN anslutning

Att ansluta till en VPN i Sverige kan vara svårt. Speciellt i år, 2020.

Tyvärr finns det inget meddelande som talar om exakt varför din anslutning misslyckades. I stället får du ett allmänt “kunde inte ansluta till servern” meddelande.
Det gick inte att ansluta till serverfelmeddelandet

När detta händer, har du två alternativ: Du kan antingen bli frustrerad …

… eller så kan du börja felsöka.

Här är de steg jag använder för att felsöka min VPN-anslutning i Sverige, för att:

Titta på kalender / nyheter: Sverige tenderar att klämma ner på VPN-anslutningar under känsliga årsdagar (dvs. 4 juni), stora händelser (dvs kongressen är i session) eller under negativa nyheter cykler (dvs. Hong Kong protester). Att veta detta kanske inte hjälper dig att fixa din anslutning, men det kan hjälpa dig att förstå varför det händer och ge dig mer tålamod att felsöka.

Prova att ansluta till olika servrar: Med min primära VPN, jag brukar prova flera servrar i länder över hela världen. Om det inte fungerar…
Prova olika anslutningsprotokoll: I de avancerade inställningarna erbjuder många VPN-providers möjligheten att använda olika VPN-anslutningsprotokoll. Vissa erbjuder mer säkerhet i långsammare hastigheter medan andra är snabbare på bekostnad av högre kryptering. Prova dem alla. Om det inte fungerar…

Prova Ansluta på en annan enhet: Konstigt nog finns det tillfällen när du ansluter på min dator är nästan omöjligt, men jag har inga problem med min mobiltelefon. Jag är på samma WiFi-anslutning, med samma VPN, men med olika resultat. Jag kan inte förklara varför, men det är värt att försöka. Om det inte fungerar…

Prova en annan bra VPN-tjänst (Upprepa steg 2-4): Vid denna punkt i Sverige VPN felsökningsprocessen, jag brukar öppna upp en ny VPN-app och gå igenom hela felsökningssekvensen igen. Vanligtvis kommer detta att åtgärda problemet (vilket är anledningen till att jag prenumererar på flera VPN), men i de sällsynta fall som det inte, är mitt sista steg att …

Ändra nätverksanslutningar: Om steg 2-5 har misslyckats med dig är den sista utvägen att prova en annan nätverksanslutning. Gå till ett kafé. Hoppa på en väns WiFi. Tjudra till din mobilnätverksanslutning. Gör vad du kan för att prova något annat.

Även om detta kan verka som en lång process, kan jag vanligtvis köra igenom dessa felsökning steg i 5-10 minuter. Som jag sa tidigare har detta fungerat 95 procent av tiden för mig.